Wednesday, September 15, 2010

kegilaan

ya aku gila.
ya aku suka meroyan.
ya memangnya itu aku.

berapa ramai yang boleh tahan dengar cerita2 perasaan pelik aku?
berapa ramai yang boleh sabar dengan karenah2 aku bila tengah gila meroyan?

ada. memang ada.

terima kasih kepada kamu2 yang memang aku kira sangat tinggi tahap kesabarannya untuk melayan segala cerita perasaan pelik aku. yang sangat2 sabar melayan karenah aku tatkala sedang meroyan. memang tak terbalas jasa kamu2 itu.

jadi persoalannya sekarang,
adakah wujud seorang lelaki yang mahu menjadi suami aku dan melayan karenah gila meroyan aku ini dengan sabarnya sepanjang hidup dia? belum termasuk perangai2 buruk yang lain lagi.
ada?
ada?
ada?
*adeh. tiba2 nak keluarkan soalan.

ok. aku sebenarnya hanya mahu meluah rasa hati.
aku sebenarnya sedang agak kecewa. kecewa yang aku kira aku cari sendiri. tapi, nak buat macam mana, hati aku bukan ada sensor yang boleh kesan sebarang kekecewaan. apa yang dia rasa, dia redah je. bila dah redah, baru dia rasa bahagia atau kecewanya. tapi kali ini hasilnya adalah kekecewaan. lagi. takpelah. dia dah biasa. nanti2 oklah.

tetap didoakan bahagia untuk dia.

cumanya, bila aku dah kecewa, sangat mudah untuk perasaan2 negatif yang lain menyerap dalam pori2 jiwa aku lantas melahirkan satu perasaan yang sangat tak seronok. perasaan kosong. damn. benci rasa tu. sebab bila aku punya rasa yang satu itu, nanti sakit meroyan aku datang balik. adeh. ingat best ke meroyan nie? sungguh, sikit pun tak.

ok dah. habis sesi meluah rasa.

sekarang nak share satu puisi fynn jamal. memang sangat cinta sama bahasa puitis dia. sama jiwa indah dia. sama siapa dia. dari dulu, kini dan selamanya.
'sepertinya' memang tepat menusuk kedalam jiwa aku. bagaikan siulan jiwa aku yang diolah kedalam bahasa yang aku kira sangat indah.


3 comments:

Anonymous said...

kadang2 hidup sendirian di atas muka bumi ini;
begitu menakutkan
begitu menyeramkan

kadang2 bila kita rasa semua org ada ramai di keliling kita
berapa org yang perasan sebenarnya kita derita?

terlalu susah untuk hidup sekarang
tersalah percaya--
hah, habis kau diserang

kepercayaan itu sebenarnya sudah ilusi
dalam dunia ini--
kita sendiri

sendiri

tapi di sekali-sekala yang bila kita sudah berikan hati kita
kita rasakan
"hey, yang ini memang aku boleh percaya"
"aku begitu percaya"

diambilnya hati tadi
dan dibelah2 dikerat mati
dibiarkan kita terus sendiri
terbengkalai sendirian lagi

maka bagaimana untuk kita percayakan pada dunia
bila dunia selalu membelakangkan kita?
lalu bagaimana kita mahu terus hidup
bila tidak ada sesiapa yang mahu memujuk kita--
--di saat derita
--bila kita gelita?

lalu aku katakan pada diri yang dunia ini memang sebenarnya begitu jahat
aku hilang kemanusiaan dalam diri
aku biarkan benci terpahat

aku pandang semua dan aku kata
"tak akan ada yang ku percaya"
"yang pergi semua terkenang"

lalu sebelum dunia memaling pada aku,
aku palingkan pada dunia itu
sebelum orang menghancurkan aku,
aku hancurkan dia dulu

aku mengharap pada dunia akan terus pejus dan terus mati
tapi di dalam;
aku sendiri

kita sebenarnya bencikan sesuatu kerana kita terlalu cinta
tapi apalah makna cinta bila tidak ada yang mahu menjaganya?

jaja said...

lagu tentang percaya~~

Anonymous said...

:-)