Sunday, December 26, 2010

tolong aku (Draft Dec26,2010; 1247am)

pujuk aku
dakap aku
airmata ini tak mahu henti
tolong aku
empangkan ia dari terus gugur
aku sangat perlu

Thursday, December 23, 2010

dimana kan ku cari ganti

video

jika ditanya kenapa, sungguh aku tak punya jawapan untuk kenapa aku menyukai lagu2 allahyarham p.ramlee. memang suka. ditambah dengan nafas baru sekarang, aku tetap suka. dan bertambah2 lagi suka. siyes aku suka.

ok dah.

bicara sama bulan


bulan
mari kesini
aku mahu bicara rahsia
janji usah dikhabar pada matahari
aku belum sedia

janji ya?
ini rahsia malam kita
mari sini aku bisikkan
hati aku sedang senyum
punya bintang sebagai teman

Monday, December 20, 2010

pelangi malam


pelangi itu terbit selepas hujan malam
indah mewarna langit hitam pekat
dan meneman dalam pejam lenaku

diam2 aku kemam mulut mintak doa
aku mohon semoga esok pagi
dia akan menyambut tika celik pejamku


*love me when i least deserve it because that is when i really need it - swedish peoverb

Sunday, December 19, 2010

sesak nafas


bila aku dekat
kau rimas sesak
makanya
aku berundur
kebelakang 1000 langkah
untuk kau lebih selesa bernafas
bila kau mula dingin
maralah 1000 langkah
mujur jika aku masih disitu

Friday, December 17, 2010

cinta arjuna


aku mahu kamu
sehingga ke syurga

Draft Dec 17,2010; 1238am

duhai hati
mengapa terlalu rapuh rasa kamu?
dijentik sedikit cuma
habis hancur berderai




Tuesday, December 14, 2010

impian dan harapan


sejuta impian didalam jiwa
dicoret lakar indah penuh bahagia
penuh warna warni penuh tawa ria
disusun indah menurut syariatNya

tiba2 tersentak tersedar terkaku minda
terfikir termangu tertanya2
adakah bakal ia menjadi nyata?
atau hanya mainan akal semata?

oh Tuhanku yang Maha Sempurna
rancanganMu lebih indah dari yang aku punya
kebalkan hati imanku untuk segala
yang telah ditetapMu dengan penuh redha

Sunday, December 12, 2010

aku mohon padaMu


Bismillahirrahmanirrahim
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Ya Allah
dengan serendah2 hati aku bermohon padaMu
agar dipimpin hati menyusur keputusan hidupku
ditetapkan apa yang terbaik bagi diriku
untuk dunia dan juga akhiratMu.

Ya Karim
dekatkanlah aku pada redhaMu
jauhkanlah aku dari laknatMu
sungguh aku seringkali alpa
dalam dunia yang penuh noda

Ya Rahman
dengan rasa hina aku bermohon padaMu
jika yang kumilik sekarang adalah ujian dariMu
kau tabahkanlah hati dan imanku
bilamana kau menarik ia dariku

Ya Rahim
jika benar ini yang ditetapMu
aku sujud syukur padaMu
dimohon dipelihara segala
dalam selimut imanMu

Amin Ya Rabb

Friday, December 3, 2010

kenapakah?


pernah suatu ketika aku lontarkan persoalan pada sahabat2 aku,

"kenapa kau nak kawen?"

mungkin aku ajukan soalan pada waktu yang salah atau pada orang yang salah atau kedua2nya, aku sendiri tak pasti. makanya aku mendapat balasan yang tidak memberangsangkan. aku ajukan soalan itu pada mereka kerana aku tertanya2 pada diri sendiri, apa yang menyebabkan aku mahu kawen selain daripada rasa itu fitrah manusia. aku ajukan soalan pada mereka kerana mungkin mereka punya jawapan yang aku mahukan. atau sekurang2nya aku boleh tiru jawapan mereka.

dan, selepas pada hari itu aku menjalani hari2 aku seperti biasa. dalam hari2 yang aku lalui, kadang2 terlintas kembali persoalan aku itu. dan aku masih cuba mencari jawapan yang tepat untuk diri aku.

sehingga satu hari, aku berbual panjang sama seseorang. tentang masa depan. sangat indah perancangannya. dalam tak sedar, aku telah peroleh jawapan yang tepat untuk diri aku bagi persoalan aku itu. aku mahu kawen kerana aku mahu ketenangan dan kebahagiaan. dan selepas itu, soalan2 lain menyusul.

kenapa? sekarang kau tak tenang dan bahagia ke?
ya, kadang2 memang aku tak tenang. dan tidak, aku bahagia. tapi masih aku rasa ada sedikit kurang.
kau rasa perkahwinan boleh menenangkan dan membahagiakan kau?
ya, insyaAllah. dengan perkahwinan, ia akan menenangkan dan membahagiakan aku dalam konteksnya yang tersendiri.
masih tak cukupkah kasih ibu ayah dan sahabat2 disekeliling kau?
alhamdulillah. cukup. malah lebih. tapi aku manusia biasa yang punya keinginan dicinta lelaki yang bernama suami.

dan macam2 lagi. tak kisahlah. yang penting, aku telah peroleh jawapan yang sesuai dan aku kira tepat bagi diri aku.
ok.
dah boleh kawen.
:)


* perkahwinan adalah kemuncak kepada kebahagiaan. ia bagaikan stesen menyedia sebanyak2 bekalan sebelum beralih ke alam kehidupan lain; yang lebih abadi-Dr HM Tuah


Draft Mar12,2010; 0127pm

siling direnung kosong
fikiran melayang jauh fikir
tertoleh pada diri
mahu cepat dijemput Ilahi
biar tiada dosa dicipta lagi
tapi, mampukah aku menghadap Dia?

wahai gadis
apa rasamu?
betul kau cinta?
betul kau bahagia?

wahai gadis
apa kau tidak takut?
akan luka semalam?
akan dosa kelmarin?

wahai gadis
sudah kau soal iman?
tegarkah kau mencuri iman dia?


Tuesday, November 30, 2010

prayer


jauh disudut hati hitam mohon doa:

dengan serendah hati dipohon
apa yang dimilik hingga hari ini
segala yang ada disebelah jasad dan hati
kekal sampai akhir nyawa

amin


*kita selalu mahu apa yang sebenarnya kita tak perlu. kita selalu dapat apa yang kita tak tahu kita perlu. Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui-wani ardy

Saturday, November 27, 2010

Draft Nov 27,2010 0347pm

terpalit lagi
satu tompok hitam
menjadi besar
lantas sesal datang
amuk pada diri
bagaimana mahu dicuci tompok

Wednesday, November 24, 2010

Draft Nov 24,2010 0102am

penat menimbang segala hukum tindakan
yang itu salah, yang sana betul
biar diharung cebis2 yang tinggal
bagi sekeping hati rasa cebis2 bahagia
walau hanya untuk seketika

Saturday, November 20, 2010

always be there


aku dah lama perasankan sesuatu tentang aku.
lagi.
tapi tetapnya aku manusia yang tak reti diuntung.
tak reti mahu bersyukur dan beringat disetiapnya.
betapa dikebanyakan kejadian buruk yang menimpa aku,
menunjukkan bahawa Dia sentiasa ada dengan aku.
meringankan, memudahkan aku mengharungi segala.
sentiasa bersama aku dari sekecil2 masalah yang aku hadap.
sentiasa ada bila aku perlu.
sentiasa lindung aku.
sentiasa.
.
.
.
.
.
.
.
sedangkan aku?

Friday, November 19, 2010

Draft Nov 19, 0451pm

seringnya rasa mahu mati menjengah
terlalu lampau penat sama dosamahu asingkan ia jauh
agar tidak sebati menjadi adunan
seringnya gagal

Monday, November 15, 2010

romantika di kuala lumpur


dari petang semalam, sehingga ke hari ini. aku disajikan oleh clip 'Romantika di Kuala Lumpur' yang aku kira sedang menjadi topik hangat perbualan di ketika dan saat ini. komen di facebook berjela mengutuk tentang ini. begitu juga di blog2 persendirian. rata2 semua membenci. tidak kurang juga yang risau. aku tonton clip tersebut petang semalam yang telah di post oleh seorang sahabat di facebook. habis tonton, aku speechless. untuk komen barang sepatah dua ayat juga aku tak mampu untuk menggambarkan betapa jelik dan bencinya aku terhadap laku mereka. dan clip itu hanya aku mampu tonton sekali sahaja.

aku bukan gadis yang baik kerana aku sendiri punya jahatnya. aku sendiri punya 'dirty little secret'. konklusinya, memang aku bukan seorang yang baik, yang boleh dijadikan contoh tauladan. bukan aku.

tapi, demi aku tertonton clip terbabit, aku sedih. aku benci. aku takut. aku sedih terfikir, apa masa depan mereka khususnya si perempuan? aku sedih, apa rasa mak ayah mereka jika mereka menonton laku anak mereka begitu? aku benci, kenapa begitu mudah? aku takut, bagaimana laku anak2 aku kelak? banyak yang aku mahu persoalkan dan maki hamunkan. cuma aku simpankan jauh2 dalam hati. kerana aku risaukan yang ini:

rasulullah saw bersabda: "sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut." (h.r. tirmizi)

dunia memang semakin menakutkan sekarang. sekarang sahaja sudah begini. kelak? zaman anak2 aku esok, macam mana? demi benda yang sebegini, akan mula terlintas untuk aku tak mahu berkahwin dan punya zuriat. kerana aku takut. aku khuatir tidak cukup bimbing, mereka akan sesat terpesong. aku bimbang jika perangai buruk aku yang melekat dalam diri mereka akan memudaratkan mereka. aku risau jika dunia kejami mereka.

macam mak-mak kan?

aku takut. betul. aku tak tipu. aku risau. aku bimbang. aku khuatir. dan segala makna yang sewaktu dengannya.

sesungguhnya budak2 zaman sekarang memang pantas majunya. moden fikirannya. matang lagaknya. terbuka lakunya. hilang malunya. dan begitu bangga mempamer dosa.

mohon dijauhkan dari keturunanku. amin.

Tuesday, November 9, 2010

keajaiban



aku sedar

laku aku begini
tidak mungkin membawa aku pada kamu

apatah lagi untuk intim sama kamu
aku memilih untuk perhati kamu jauh2 diam2
sambil diteman bait indah bahasa kamu
sambil berharap
kalau ada mungkin keajaiban berlaku



"I don't want a serious relationship. I'm young and restless. I want someone who I can act like a complete dickhead around, that we can spend hours talking about the most pointless things. I want someone who makes me laugh and who I can plan stupid things with; that will never happen. I want someone I can tell my secrets too and waste my weekend with and act like 5 years old again" - Tumblr

Friday, November 5, 2010

do not disturb


saat dulukala
kau buang aku jauh sama bisu kau
bilamana aku sudah terlampau untuk biasa
tiba2 kau bertempik tanpa salam
kau kenapa?
bersuara bagai tak punya akal
pergi jauhlah
aku tak pernah perlukan kau


*tiada yang baik dari dia

Monday, November 1, 2010

tak nak kawen


aku mahu sudah sama apa yang sangat mudah sering keluar dari mulut aku.
mahu kahwin. nak suami. nak teman hidup. mahu anak kembar. nak kawen.

aku pun tak pasti kenapa, tapi ayat itu memang sangat mudah meluncur dari mulut aku sedang hakikat pastinya yang aku sendiri tahu, apatah lagi orang sekeliling terdekat aku bahawasanya aku memang belum bersedia untuk itu. masih belum lagi.

ok, memang nyata dan terang yang aku menipu kalau aku cakap aku tak nak kawen. bohong. tetapnya hati kecil aku memang mahu. apatah lagi dengan berlumba-lumbanya orang rapat disekeliling aku menuju ke gerbang itu. sesungguhnya aku manusia biasa. tapi, jodoh ditangan Dia kan? aku berserah. dan doa. usaha? ntah.

berkahwin, maknanya aku sudah berada dalam tanggungan suami. aku terlepas daripada tanggungan ibu ayah. tanggungjawab aku sudah pada suami aku. sedang pada ibu ayah belum sempat untuk aku membalas segala yang memang sangat nyata tak mampu untuk aku balas. aku anak degil. aku anak yang tak pernah membanggakan mereka. aku anak yang terlalu bergantung atau dalam erti kata lain selalu menyusahkan mereka. sekurang2nya, aku mahu balas sedikit jasa mereka yang telah bawa aku kepada aku sekarang. tidak membanggakan, cuma sekurang2nya aku sudah punya sesuatu daripada jasa pengorbanan mereka. sungguh memang bukan aku anak yang baik. tapi aku mahu mencuba. pohon didoakan.

makanya, aku mahu menolak ketepi dulu soal kawen yang selama ini aku gurau mahukan. ok, aku tipu. memang aku mahukan. tapi bila memikirkan faktor2 seperti diatas dan faktor2 lain seperti ketiadaan calon suami makanya aku mahu bersenyap tentang rasa mahu kawen ini. tak mahu lagi meroyan mahu kawen. aku cuba. dan mahu cari duit banyak2.
:)

tapi, ini ingin kata hati aku. rancangan Dia memang aku tak pernah tahu. anything can happen. kun fayakun. kan?


*its better to be single yet inspired, then to be in a relationship yet confused -Azreel Azhar

Friday, October 29, 2010

bakteria hati


letih mahu membeza2 hidup. letih mahu mengeluh itu ini. kita semua makhluk yang sama dicipta Dia. lebih mereka adalah rezeki mereka. kurang kita, mungkin belum masa untuk kita. bisikan seringkali menghasut untuk kita berperasaan hasad. dengki sama lebih mereka. senyum sinis sama jatuh mereka. dasar manusia.

kita tidak akan mungkin dapat menjangka bagaimana masa depan kita. apatah lagi milik orang lain. bahagia mereka, sengsara mereka bukan dalam logik akal pemikiran kita. bukan dalam firasat hati kita. setiap kita punya rancangan tersendiri demi masa hadapan masing2. tetapi, setiap rancangan yang digubah, tetap Dia yang akan menentukan segala. Dia yang lebih mengetahui apa yang terbaik bagi kita. Dia yang mengerti mampu mana kita menghadap kejam dunia. tetapnya, kita perlulah berusaha. usah diserah segala. kemudian baru tawakal dan redha. kan?


* mahu aku bisikkan kalimat ini setiap pagi didalam hati. biar nyah segala rasa hasad yang menjadi bakteria dalam hati.

Tuesday, October 26, 2010

tahniah jantan terhebat


kau memang hebat kan jantan?

sudah diujar usah sentuh
tetap dipujuk dirayu
seribu janji ditabur
penuh sabar penuh manis
tetap mahu tetap ingin
meratah mamah segala

bila kau dapat, bila kau tidak
pengakhirannya tetap akan sama
kau akan tuding jari salah pada dia
sedangkan kau?
sikit pun tak bersalah
kau kan suci
kau kan naif

lantas aku senyum tepuk tangan
aku bangun beri penghormatan
atas persembahan hebat kau
al-maklumlah
kau kan jantan berkuasa
kau kan jantan terhebat
tahniah


*tak semua hebat begini. sebahagian sahaja.

Saturday, October 23, 2010

dongeng


saat ini saya mahu:

dia hadir tunggang kuda
jerit nama saya dari bawah
panjat tingkap culik saya
bawa saya lari kedunia indah
buat saya ketawa gembira
bikin jiwa saya tenang bahagia

*aku mahukan dia yang sentiasa ada untuk aku bila aku mahu. lets keep dreaming.

Draft 23,2010 0234pm

saat ini saya mahu:

kamu hadir menunggang kuda
jerit nama saya dari bawah
panjat tingkap culik saya
bawa saya lari kedunia

usah jadi buta


aku tahu kau sayang
aku mengerti kau cinta
tapi sayang
celiklah,
usah dibodoh diri kerana cinta
sedang kau menderita penuh luka
kuatlah,
usah dibiar segala kerana kasih
sedang hakikat kau menangis pedih


*Ya Allah, Kau lindungi serta peliharalah aku jika aku ditakdirkan jatuh cinta.amin.

Friday, October 22, 2010

Draft Oct 22,2010 0356am

janganlah kau sentuh hati aku
aku masih tak sedia untuk hadap
airmata, usahlah terlalu murah
usah khuatir,
dia tidak akan bisa apa2kan kamu


Saturday, October 16, 2010

surat untuk arjuna masa hadapan 1


kehadapan kamu
keluarlah dari persembunyian
sungguh aku butuh kamu
untuk genggam pimpin tangan aku
untuk atur bimbing langkah aku
menghala ke daerah tanpa air mata
ke daerah penuh ketenangan

really need you now


*aku lelah sama mainan mereka

Sunday, October 10, 2010

Hanya Dia



Hanya Dia yang mengetahui
Pada setiap bentak hati aku
Ditiupnya rasa sabar dalam hati
Untuk aku percaya pada janji2 Dia
Walau selautan air mata menitis
Berharap berkeinginan berkehendak
Mujur masih punya sekelumit sedar
Yang Dia punya rancangan yang lebih indah

Friday, October 8, 2010

thanx for the memory


Jika dibilang-bilang piala yang ada
Memang akulah juara teratas
Pengumpul piala kekalahan

*feels like a never ending loser.

Sunday, October 3, 2010

pemilik kata indah


Wahai kamu si pemilik kata indah
Dekatlah aku
Kenallah aku
Cintalah aku
Nanti aku serah hati aku
Bagi kamu lihat
Getar debar ia
Setiap kali melayan
Bait patah coret kamu

Sunday, September 19, 2010

another dream



sebelum lena lewat pagi semalam
aku pohon didatangi mimpi indah
cukup untuk buat aku senyum esok pagi

tapi

mimpi tak selalu menyebelahi kita
yang datang memang indah
sedang realitinya jauh beza

aku jaga dan keliru
perlahan pandangan menjadi kabur
perlahan juga air jernih itu mengalir


*Letting go of certain people isn't saying I hate you. It's saying I LOVE ME.

Saturday, September 18, 2010

muhasabah cinta


video


nafas terzahir tanda masih punya nyawa
sedang batin kaku sejuk beku mati
iman bertempiaran entah dimana
tangan tegar memalit dosa setiap inci
wahai aku si pendosa yang setia
mohonlah pengampunan dari Ilahi

Wednesday, September 15, 2010

kegilaan

ya aku gila.
ya aku suka meroyan.
ya memangnya itu aku.

berapa ramai yang boleh tahan dengar cerita2 perasaan pelik aku?
berapa ramai yang boleh sabar dengan karenah2 aku bila tengah gila meroyan?

ada. memang ada.

terima kasih kepada kamu2 yang memang aku kira sangat tinggi tahap kesabarannya untuk melayan segala cerita perasaan pelik aku. yang sangat2 sabar melayan karenah aku tatkala sedang meroyan. memang tak terbalas jasa kamu2 itu.

jadi persoalannya sekarang,
adakah wujud seorang lelaki yang mahu menjadi suami aku dan melayan karenah gila meroyan aku ini dengan sabarnya sepanjang hidup dia? belum termasuk perangai2 buruk yang lain lagi.
ada?
ada?
ada?
*adeh. tiba2 nak keluarkan soalan.

ok. aku sebenarnya hanya mahu meluah rasa hati.
aku sebenarnya sedang agak kecewa. kecewa yang aku kira aku cari sendiri. tapi, nak buat macam mana, hati aku bukan ada sensor yang boleh kesan sebarang kekecewaan. apa yang dia rasa, dia redah je. bila dah redah, baru dia rasa bahagia atau kecewanya. tapi kali ini hasilnya adalah kekecewaan. lagi. takpelah. dia dah biasa. nanti2 oklah.

tetap didoakan bahagia untuk dia.

cumanya, bila aku dah kecewa, sangat mudah untuk perasaan2 negatif yang lain menyerap dalam pori2 jiwa aku lantas melahirkan satu perasaan yang sangat tak seronok. perasaan kosong. damn. benci rasa tu. sebab bila aku punya rasa yang satu itu, nanti sakit meroyan aku datang balik. adeh. ingat best ke meroyan nie? sungguh, sikit pun tak.

ok dah. habis sesi meluah rasa.

sekarang nak share satu puisi fynn jamal. memang sangat cinta sama bahasa puitis dia. sama jiwa indah dia. sama siapa dia. dari dulu, kini dan selamanya.
'sepertinya' memang tepat menusuk kedalam jiwa aku. bagaikan siulan jiwa aku yang diolah kedalam bahasa yang aku kira sangat indah.


video

Tuesday, September 14, 2010

kisah dilaman



lokasi : anjung rumah

memandang sepi ke laman. tiba2 hati digamit rindu sama telatah2 sepupu2 kecil aku yang dua. telatah mereka yang membuahkan tawa kami. dengan seorang yang akan memeluk sesiapa yang ada dekat dengannya tatkala bunyi mercun. dan seorang lagi yang tidak kenal penat bermain. ah. rindu. rindu juga pada gembira aku adik beradik bersama sahabat2 aku. berborak, bergurau, bergambar sambil melayan sikecil2 itu. keluarga aku kecil. laman kami besar. cukup dibilang dengan jari kami2 yang bermain dilaman. dan kadang2 ditambah sahabat2 aku yang telah aku anggap macam adik beradik sendiri. sering cemburukan yang lain. hakikatnya, apa yang aku milik sudah cukup. apa lagi yang dimahu?

damn.
aku rindu untuk ramai.

lelah


lelah sama rasa
pantas hadir sangat perlahan mengengsot pergi
lelah sama kenangan
sangat kejam merobek menghapus mimpi2


* doa diam2 untuk semua bahagia

Saturday, September 11, 2010

aidilfitri


syawal ke-2

perasaan sederhana. tahun nie aku tak simpan sebarang perasaan dalam hati. i'm just go with the flow. hasilnya, aku gembira. dan penat. tapi takpe. yang penting, aku gembira.
anyway, tahniah untuk aku.
:)

actually, segalanya bermula dalam diri kita sendiri kan?
:)

*aku rindukan ramadhan

Saturday, September 4, 2010

not enough



cukup2lah meroyan menggila
itu ini dikejar diminta
semua nak jadi milik dia
tetap masih belum puas dijiwa
senanglah dengan apa yang ada
bersyukurlah apa yang tersedia
bersederhanalah dengan setiapnya
walaupun tak lengkap semua
cukuplah dari apa pun tak ada
hidup ini pun bukan lama
entah esok lusa dah tutup mata

Friday, September 3, 2010

fall for you.again.


Air jernih ini terdesak mahu keluar
Rasa itu menghentak2 dada
Mahu aku jeritkan pada dia
Aku mahu jadi milik dia selamanya

Friday, August 27, 2010

kosong


dimalam-malam gelap yang pekat
seringnya sunyi selubung jiwa
sedang dikiri kanan masih bernyawa
tetapnya mahu perosok bawah meja
oh Tuhan
dosa apakah yang ditanggung tak terlihat
rasa kosong meraja disetiap saat

Saturday, August 21, 2010

Draft Aug 21,2010 0147pm

untuk sekeping hati yang merah

aku tahu kamu luka
aku tahu kamu berdarah
aku tahu kamu hancur
pergilah menjauh seketika
merawat toreh luka
membasuh hilang darah pekat
mencantum keping2 hancur
dan kembali pada jiwa
untuk sama berdansa
dengan rentak yang telah dijanjikan

Friday, August 20, 2010

untuk kamu


untuk kamu yang menghilang secara halus
aku terang2 pergi menjauh jasad dan hati
seperti ingin sudut hati kamu

untuk kamu yang pernah hadir dalam hidup
terima kasih atas pengajaran kamu
ia meresap baik didalam jiwa luka

untuk kamu orang yang bukan untuk aku
bahagia kamu tidak aku doakan
juga celaka kamu tidak aku pohonkan


*Dia yang lebih Mengetahui

Wednesday, August 18, 2010

haru biru




apa sebenarnya rasa dijiwa kamu?
mengapa persoalan dilontar hanya pada aku?
sedang dihati kamu, aku sendiri tak tahu
lantas melahirkan debar yang haru
damn la you.

Tuesday, August 17, 2010

mereka yang berdua


kagum melihat mereka yang berdua
masih manis berdua biar dah lama
kagum melihat mereka yang berdua
terima setiapnya seadanya
kagum melihat mereka yang berdua
punya rasa yang penuh dijiwa

*sungguh aku kagum:)

Saturday, August 14, 2010

Ketika Allah Memilihmu Untukku


Ketika Allah Memilihmu Untukku..


Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..


Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Karena kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..


Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya..
Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah pada-Nya ta'ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..


Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu..
Ridholah padaku,
Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..



copied from AZTRIANA

Sunday, August 1, 2010

kata indah


bahasa
puisi
indah
semakin sebati dijiwa

sayu
pilu
pedih
kekal merobek hati

dia
cinta
jiwa
jauh untuk disapa

redha
pasrah
senyum
terima yang dituliskan


cemburu pada mereka yang punya bahasa dan jiwa yang indah.

Saturday, July 24, 2010

mimpi subuh



demi terlayarnya mimpi itu
aku jaga bersama airmata
aku sayu, aku rindu
apakah mungkin ada tersirat disebaliknya Ya Allah?

Sunday, July 18, 2010

two become one


hold me close
hold me tight
i am yours
no matter what

Saturday, July 3, 2010

neutral


mahu tekan butang 'reset'

biar neutral jiwa

biar kosong-kosong

biar bermula kembali

:)

home sweet home


semalam aku rasa tak sabar untuk kembali ke rumah sewa aku bersama mereka yang lain. kembali ke pangkuan sahabat2 seperjuangan untuk satu jangka masa lagi.

tapi tadi, bila aku mula mengemas, aku sudah mula rasa rindukan keluarga aku. sedang hakikatnya aku masih bersama mereka, aku sudah mula rasakan rindu.

ah, perasaan. memang sangat suka mempermainkan aku.

damn la u.


* rumahku syurgaku. walau seburuk mana kondisinya, walau seteruk mana situasinya masih syurga aku. kerana mereka2 yang aku cinta ada disini.

Friday, July 2, 2010

hilang dalam ramai


en. sunyi datang menjengah lalu menyapa,

"hello, aku datang untuk menemani kau."

damn.

kau memang suka datang tanpa diundang kan?

Draft Jul 2, 2010 0924am

terima kasih
kerana melambung aku keatas cukup tinggi
kemudian kau biarkan jatuh tanpa bersambut
dan akhirnya aku berkecai

Monday, June 28, 2010

bukan orang suci



berdirinya tidak gagah
langkahnya tergigil-gigil
tulang belulangnya rapuh
jasad batinnya rompong
sekali ditiup pasti hancur

sudah2lah rasa jahanam
usah dimamah lagi dia
dia masih mahu hidup
izinkan dia

Sunday, June 27, 2010

tiada lagi



biar dikuburkan tanpa nisan
rasa rindu yang sudah selesai
rasa cinta yang berdosa
rasa kasih yang teraniaya



Friday, June 25, 2010

Draftf June 25, 2010 0420pm

terasa dingin. sedingin hati aku. yang telah berdegup mengikut ritma yang perlahan. selepas ia berdegup tanpa rasa walau kadang ritmanya tersasar

try sleeping with a broken heart


saat ini aku mahu pergi satu tempat lain. mana2 aku tak kisah. aku cuma mahu pergi menghirup udara lain. sambil bertemankan puisi2 dan lagu2 fynn jamal dan juga lagu2 wani ardy serta buku 28 hari jurnal rock n roll.

ya. memang aku sedang kecewa. aku rasa baru kelmarin aku rasa kuat. sekarang aku kecewa lagi. damn. kan aku dah cakap. kekecewaan itu teman aku. bak kata Mohd Jayzuan penulis 28 hari jurnal rock and roll,

"Hati aku sudah bosan dengan kekecewaan. Hati aku sudah boleh menerima kekecewaan dengan hati terbuka, mereka berkawan. Aku raikan mereka seperti mana aku raikan kawan2 yang aku sayang"

gimme five bang. rasa kita memang sama. satu hari nanti mungkin aku mahu buat seperti dia. mengembara. dah lama aku ada rasa mahu buat seperti dia. cuma hati aku masih tak bulat lagi untuk itu. aih. masih manja. cakap je lebih.

shit. dah mula rasa rindu. kalau dia betul untuk aku, dia akan menjemput aku kan?


* mahu ke pantai. mahukan angin pantai. mahukan ombak pantai. mahu mencari damai di pantai.

Thursday, June 24, 2010

graviti


biarkan aku layankan rasa kasih yang membabi ini
kerana aku rindukan rasa ini
biarkan akan aku kecewa nanti
kerana hati aku sudah biasa berkawan sama kekecewaan
biarkan aku khabar rasa sayang yang ada
sehingga satu masa kau tak inginkan lagi
maka aku akan berhenti

takpe
nanti2 aku akan ok


* heartsick, heartbroken, to know love is to know pain - Rumi

Wednesday, June 23, 2010

insecurity


Aku tak boleh dilingkari orang-orang yang ‘tinggi’.

Orang-orang yang bijak pandai, berbual dalam bahasa bombastik dan terma-terma rumit, jelas melukis paras IQ mereka yang mencakar langit.

Orang-orang yang mencapai banyak pada usia muda dan bercerita mengenainya, dan tentulah ia bukan salah kerana benar, mereka sudah mencapai banyak pada usia muda.

Wanita-wanita yang sangat lincah, sangat cantik, peka acara terbaru yang terjadi di sekeliling, tahu tiap-tiap butik yang sedang sale.

Pemuda-pemuda yang berkeyakinan tinggi dan bercakap mengenai gadis comel 1, gadis manja 2, gadis ayu 3 dan gadis matang 4 yang memuja mereka, sementara mereka sibuk dengan tugas berat lagi hebat sebagai doktor, arkitek, jurutera, peguam.

Aku tak boleh dilingkari orang-orang yang tinggi begini. Bilamana mereka berbual, aku cuma mampu diam, dan minda aku merewang tertanya dari mana mereka jumpa keyakinan setinggi ini.

Kenapa aku tak bertemu keyakinan setinggi ini walaupun pernah aku cari.

Kemudian pada malamnya aku mengesot ke atas katil, tubuh hina aku merengkot dan perlahan-lahan bergulung kecil, memikir bagaimana mereka boleh bernafas tanpa rasa ini. Bagaimana aku saja yang diselaputi rasa ini. Bagaimana aku boleh tersangkut di stesen ini; di kalangan mereka yang hidupnya sudah terlalu penuh, jiwanya sudah terlalu padat, berbanding aku yang saban hari cungap-cungap terapung, kakiku cuba mengayuh, kepalaku cuak mendongak, agar aku tidak tenggelam dan mati lemas dalam rasa yang sudah di takat tengkuk ini.

Insecurity.

Terima kasih orang-orang sempurna. Aku sudah sedar kenapa aku jatuh cinta dengan mereka-mereka dikeliling aku.

Kerana kami banyak lubang.

Mereka aku gelar askar kerana mereka selalu hadap peluru. Selalu ditembak jatuh dan berjalan tempang sampai tak terhisab, apa lagi bangga bercerita. Mulut kata kuat tapi kuat menangis; semuanya cengeng. Sama-sama tak ada apa tapi bila sama-sama jadi ada apa sebab jumpa indah dalam tak ada apa. Cari kukuh dalam hodoh. Cari nikmat dalam cacat.

Mereka bukan paling pandai, bukan paling berjaya, bukan paling hebat, bukan paling kaya, bukan paling cantik, bukan paling kacak dan disukai semua. Mereka berlubang seperti aku dan kami saling isi lubang-lubang yang wujud sampai padu.

Sungguh, aku tak boleh dilingkari sempurna.
Dari serangga aku jadi hama.

Kecil, kecil, kecil, dan lama-lama… lenyap.


by Wani Ardy


* nah. apa yang dia rasa sangat2 sama dengan apa yang aku rasa saat ini. aku rasa hilang ditenggelam orang2 sempurna cukup hanya mendengar cerita2 hebat mereka. cukup sempurna, cukup indah serba serbi. aku pula membesar dengan kritikan, ejekan dan kegagalan. tiada apa yang dapat dibanggakan. tapi itu semua buat aku faham bahawa hidup ini ada turun naiknya. masih, aku bersyukur jadi aku, bersyukur dengan hidup aku. tidak sempurna, tapi cukup.

Saturday, June 19, 2010

my heart will go on


mana dia hati yang kucar kacir tadi?
mari aku simbah sama air putih sejuk.
biar hilang segala lendir busuk.
agar bersih berseri harum.
biar pudar warna kusam masam.
agar terserlah merah pekat darah.
biar tenang aman senang.
agar mudah bahagia menyapa.

Friday, June 18, 2010

far away


aku betul sudah sayang.
aku betul sudah rindu.
aku betul tak main2.

tapi kau?


Tuesday, June 15, 2010

fragile.handle with care.


seminggu dua nie perasaan aku rapuh. rasa yang tak pernah aku suka, apa lagi untuk berbangga dengannya. aku sangat kecewa. kecewa sama diri sendiri. kecewa kerana telah mengecewakan orang2 yang percayakan aku. dan kecewa kerana seseorang. dua hari aku melepas segala dengan air mata. cuba mengadu pada seseorang. tapi nyata perasaan semakin rawan.

kamu, saya hanya perlu kamu untuk dengar saya dengan perasaan. saya tak mahu bicara jalan penyelesaian. saya hanya mahu kamu biarkan saya menangis dibahu kamu sambil kamu menenangkan saya. dan saya mahu dipeluk dengan kejab. hanya itu.

tapi aku sedar yang segala itu tak akan mungkin. makanya, aku usap kepala aku, aku tepuk belakang aku memujuk diri untuk sudah, memujuk diri untuk kuat. sekali lagi.
then, senyum.
:)

dan tadi, aku sendiri pergi cari penyakit. aih. memang sakit sikitla. menangis pun tak lepas. kat hujung2 kerongkong je. alhamdulillah. aku rasa aku dah cukup.
nak senyum lagi.
:)

* sudah. mahu bangun lagi dan lagi dan lagi:)

Monday, June 14, 2010

it's my life



sabar.
semua tu ambil masa.
biar kau lambat dari yang lain.
sabar.
rezeki masing2.
belum masanya untuk kau.
sabar.
tetap akan ada nanti.
pentingnya jangan pernah putus asa.
sabar.
biar apa orang fikir kata.
terus senyum dan orak langkah.
:)


* hidup memang tak mudah.tapi segalanya terpulang pada kamu.mahu terus jatuh atau mahu bangkit.kan?

no promises



hari tu mamat bersungguh2 katakan cinta pada minah
kelmarin minah rasa getar mahu sambut cinta mamat
semalam tiba2 mamat menyatakan ketidakpastian tentang perasaannya pada minah
hari nie minah tekad lupakan getar rasa dia pada mamat


*promises, easy to make but hard to keep~~

Monday, June 7, 2010

sharing is caring


aku perasankan sesuatu. tentang aku.

1. tak reti berkongsi
2. kedekut

aku tak pasti yang mana aku. mungkin keduanya. tapi memang ada. terutama dalam konteks kasih sayang dan perhatian. kalau aku meminati seseorang dan dia mempunyai ramai peminat, aku lagi rela berundur. untuk aku dapat satu per tiga perhatian dan kasih sayang itu, aku rasa aku tidak akan sanggup. tapi bila difikir, hidup ni bukan tentang aku seorang kan?

aih.
ntahla.

Saturday, June 5, 2010

sending failed


unlock.

menu.

messaging.

write new.

text message.
(typing...)
'saya cinta kamu. saya rindu kamu.'

continue.

enter phone number.
contacts look-up.

back.

back.

you are about to exit:
save message.

saved in drafts.


.... really want to express my feeling to my mr. future until i realize that i don't have one ....