Friday, December 3, 2010

kenapakah?


pernah suatu ketika aku lontarkan persoalan pada sahabat2 aku,

"kenapa kau nak kawen?"

mungkin aku ajukan soalan pada waktu yang salah atau pada orang yang salah atau kedua2nya, aku sendiri tak pasti. makanya aku mendapat balasan yang tidak memberangsangkan. aku ajukan soalan itu pada mereka kerana aku tertanya2 pada diri sendiri, apa yang menyebabkan aku mahu kawen selain daripada rasa itu fitrah manusia. aku ajukan soalan pada mereka kerana mungkin mereka punya jawapan yang aku mahukan. atau sekurang2nya aku boleh tiru jawapan mereka.

dan, selepas pada hari itu aku menjalani hari2 aku seperti biasa. dalam hari2 yang aku lalui, kadang2 terlintas kembali persoalan aku itu. dan aku masih cuba mencari jawapan yang tepat untuk diri aku.

sehingga satu hari, aku berbual panjang sama seseorang. tentang masa depan. sangat indah perancangannya. dalam tak sedar, aku telah peroleh jawapan yang tepat untuk diri aku bagi persoalan aku itu. aku mahu kawen kerana aku mahu ketenangan dan kebahagiaan. dan selepas itu, soalan2 lain menyusul.

kenapa? sekarang kau tak tenang dan bahagia ke?
ya, kadang2 memang aku tak tenang. dan tidak, aku bahagia. tapi masih aku rasa ada sedikit kurang.
kau rasa perkahwinan boleh menenangkan dan membahagiakan kau?
ya, insyaAllah. dengan perkahwinan, ia akan menenangkan dan membahagiakan aku dalam konteksnya yang tersendiri.
masih tak cukupkah kasih ibu ayah dan sahabat2 disekeliling kau?
alhamdulillah. cukup. malah lebih. tapi aku manusia biasa yang punya keinginan dicinta lelaki yang bernama suami.

dan macam2 lagi. tak kisahlah. yang penting, aku telah peroleh jawapan yang sesuai dan aku kira tepat bagi diri aku.
ok.
dah boleh kawen.
:)


* perkahwinan adalah kemuncak kepada kebahagiaan. ia bagaikan stesen menyedia sebanyak2 bekalan sebelum beralih ke alam kehidupan lain; yang lebih abadi-Dr HM Tuah


3 comments:

Anonymous said...

finally.. tahniah2 da blh kawen skang ni.. kawen la dengan org yg bagi jawapan tu.. nk x? -yuna-

Anonymous said...

tumpang tanyaaaa
bdk mmu eh?? ssana archery range bkk utk public tak?

Anonymous said...

kawin.....cita2 dan impian semua insan......
sempurna sebahagian iman kita setelah kita berkahwin.....+ tanggung jawap......-shah-