Wednesday, May 18, 2011

tak terubahkan



mungkin tidak pernah tertulis diatas sana tentang aku dan kamu akan bersatu.
mungkin cuma yang tertulis disana, hadir kamu hanya sekadar untuk menguji.

entah.

setiap hari, cuba disimpulkan ceritera ini. namun, masih tak terjangkau dek akal memikir tentang bagaimana ia harus diakhirkan.

kamu keliru, aku bingung.

tidak cukup hendak dipentingkan hati kita semata. pemilik hati yang lain juga perlu diambil kira agar tidak terlukakan.

tetapi, tetapnya saat ini jiwa aku masih berdegil. cuba dibina kepercayaan demi kepercayaan yang akhirnya hancur satu persatu. dan akhirnya kini, aku terduduk. tidak tahu kemana arah langkah hendak diatur. lelah jiwa untuk menimbang keputusan yang sewajarnya.

Ya Allah,
keluarkanlah aku daripada kebuntuan ini. segala ketentuanMu aku terima. sesungguhnya hanya Kau yang mengerti apa yang terbaik untuk aku, dia dan mereka.
amin.


---------------puisi yang aku cuba pegang untuk memujuk dan menyedar diri------------------


tak terubahkan by fynn jamal


dalam keadaan aku bersujud tubuh sehingga terkebas setiap rongga;
aku meminta dia izinkan kamu untukku
aku merayu agar disudikan nafasmu milikku.

dalam terjasad aku bersimpuh terus sehingga tergamam setiap raksa;
aku memujuk dia datangkan kamu selalu
aku menyembah agar dihulurkan ikhlasmu setuju.

dalam suasana aku berduduk teguh sehingga terkeras setiap hirup;
aku menunggu dia hidupkan sepenuhnya
aku menangis agar dikasiankan mimpiku seikhlasnya.

dalam bayangan aku berlutut tegap sehingga terkemam setiap degup;
aku mengemis dia bagikan seredhanya
aku merengek agar diihsankan dirimu selamanya.

namun aku lupa;
dalam keadaan terjasad suasana bayangan aku bersujudsimpuh duduk-berlutut itu tadi,
telah tertulis atas awan berdakwat pekat likat kekal tak-terubahkan--

jodoh mati sesungguhnya--
wahai manusia, pendeta dan rakyat jelata;
telah siap hikayatnya.

mintarayulah,
pujuksembahlah,
tunggutangislah,
emisrengeklah;

--tak terubahkan.

0 comments: