Sunday, July 24, 2011

it's not easy to be me


bercakap memang mudah tapi tidak semudah untuk melaksanakannya. lagi2 yang bercakap orang lain, yang menghadap orang lain. ada satu ketika, kita perlukan kata2 daripada mereka untuk kita buka mata, untuk kita lebih gagah. tapi, ada juga satu ketika kita mahukan mereka2 untuk cuma hanya mendengar tanpa sebarang penyelesaian. ok, kalau pun mungkin bukan kita, tapi aku begitu. tapi, sampai bila2 pun aku masih perlukan mereka2 itu. sangat perlu. kerana mereka antara pasak2 aku untuk terus berdiri hari ini, esok dan harap untuk selamanya.

untuk sakit luka yang aku hadap lagi dan lagi; sungguh aku lelah. dan aku yakin yang mereka2 juga sudah naik muak mendengar ceritera aku. lebih2 lagi bilamana aku langsung tidak mengendahkan nasihat mereka2. aih~maaf untuk itu. cumanya, memang mungkin begini cara aku. cara yang tidak mungkin mereka2 boleh terfahamkan. pemulihan aku berperingkat. tapi nanti2 bila masih ada sudi mereka2 untuk menasihati pada waktu yang tepat, maka akan aku simpan dalam otak dan aku turut. insyaAllah.

maaf kerana aku spesis degil. menasihat aku; insan yang suka membodoh diri, yang katanya kuat, yang selalu kata "biarkan aku hadap" sedang hakikat nyata sedang terhancurkan, bukan satu tugas yang mudah. ibarat mencurah air ke daun keladi. tapi tolong percayakan aku. aku sedang belajar. nanti2 aku akan bijak. nanti2 aku akan kuat yang tidak bohong.

percayakan aku.
terima seadanya aku.
sabar dengan aku.
jangan bosan nasihat aku.
lempang aku bila perlu.

0 comments: